T4-Bhg 1 – Kategori dan Kelas Akaun

Sifu akan cuba membalas soalan pelajar yang berkaitan kategori akaun-akaun.

Tetapi selalunya topik ini amat mudah.

90 responses

  1. Salam, Soalan-soalan saya:
    1.Adakah pembelian ubat-ubatan untuk klinik dikelaskan sebagai belian?
    2.Rak simpanan buku dikelaskan sebagai lengkapan atau perabot atau alatan pejabat untuk kedai kedai buku?
    3.Adakah kelengkapan sama dengan lengkapan? Beri contoh.
    Terima kasih

  2. Deborah,
    1. Ya.
    2. Masukkan sebagai lengkapan kedai atau KELENGKAPAN KEDAI. BUKAN ALATAN PEJABAT DAN PERABOT, dari segi teknikal tak sesuai.
    3. Dalam hal SPM, ia dianggap sama. Tetapi Lekapan dan Lengkapan TIDAK SAMA dengan Kelengkapan kedai.

  3. Sifu,
    1.Apa bezanya lekapan dan lengkapan dengan kelengkapan kedai?
    2. Kenapa rak simpanan todak boleh dianggap perabot?

    Terima kasih dan selamat hari raya

  4. Deborah,
    Lekapan dan Lengkapan mengandungi pelbagai aset yang juga termasuk aset yang boleh dikategori dalam kelengkapan kedai, tetapi Kelengkapan Kedai tidak boleh menggantikan akaun Lekapan dan Lengkapan.

    Praktis sebenar perakaunan yang diamalkan dalam organisasi perniagaan besar ialah Lekapan dan lengkapan termasuklah perabot, lekapan seperti pendingin hawa dan kipas, dan pelbagai lagi.
    tetapi bagi Kelengkapan kedai, selalunya ia hanyalah aset-aset seperti rak pameran kaca, rak pameran kayu, rak barang dijual, almari kaca pameran kek, dan pelbagai lagi yang khusus digunakan untuk mempamer, menyimpan barang yang dijual. Cuba anda pergi ke kedai kek. Apa yang anda lihat di sana, termasuk meja kaunter, adalah kelengkapan kedai, serta peti ais besar menyimpan kek, atau juga peti ais menjual minuman bergas itu. Begitu juga di kedai runcit, semua rak yang terdapat di sana, sama ada diperbuat dari besi ataupun kayu, boleh dikelaskan sebagai aset Kelengkapan kedai. Peti ais minuman dan ais krim juga boleh dimasukkan sebagai kelengkapan kedai.

    Tetapi Lekapan dan Lengkapan, dalam konteks SPM (sahaja), selalunya dipermudahkan untuk aset yagn dipasang ke dinding dan syiling premis, contohnya kipas angin, lampu, pendingin hawa, dan beberapa aset lain. Dalam dunia perniagaan sebenar pula, adalah tidak menghairankan jika ada organisasi meletakkan nilai kos perabot pejabat ke dalam lekapan dan lengkapan, kerana umumnya lekapan dan lengkapan adalah luas.

    Apa-apapun, Deborah tak perlulah risau. Selagi awak berada dalam kelas SPM, maka terimalah apa yang telah dipermudahkan itu. Perabot, kelengkapan kedai, lekapan dan lengkapan, kenderaan, premis, bangunan adalah aset bukan semasa yang kerap digunakan.

  5. ok, terima kasih

  6. Sifu,

    What is the english translation for ‘Aset Separuh Tetap’?

    Thank you

  7. Amirah,
    I have no idea. Where do you get the terms ‘aset separuh tetap’?

  8. Sifu,

    I’ve came across the term in a website. It says that the term is usually used by financial institutions and islamic banking that does not categorised its current asset and current liabilities. Is the term ‘aset separuh tetap’ actually exist? If it does, do you know what kind of assets categorized under it. I am only familiar with current asset (aset semasa), fixed asset (aset tetap) and tangible and intangible assets (forgot the term in Malay).

  9. Sifu,
    saya akan memasuki Politeknik KK pada bulan Januari akan datang dalam jurusan Akauntansi. Masalahnya, saya tidak mempunyai asas dalam bidang ini tetapi saya tetap ingin mencuba. Mungkin sifu boleh terangkan apa erti :

    1. gaji terakru
    2. insurans terdahulu
    3. komisen diterima terakru
    4. sewa diterima terdahulu

    Dan saya juga tidak faham apa erti ‘terakru’ itu. Saya mendapat istilah ini daripada buku rujukan spm perakaunan tetapi erti sebenarnya tidak diberitahu. Saya harap sifu dapat membantu agar saya tidak ketinggalan sangat ketika di Politeknik nanti.

    Terima kasih.

  10. Sifu,

    Follows are the examples of ‘aset separuh tetap’:
    a) pelaburan dalam syarikat subsidiari
    b) pelaburan dalam syarikat bersekutu
    c) investment in quoted and unquoted shares

  11. Amirah,
    based on your examples, usually company will use INVESTMENT as header in Balance Sheet instead. However, the english term for Aset Separuh tetap is Semi-Fixed Asset.

    However, I did googled the words and found it use in Zakat calculation and Islamic Institution, just like what you said.

    As far as I’m concern, Aset Separuh Tetap didn’t use in conventional accounting, like what you’ve been studying in Prinsip Perakaunan SPM and Perakaunan STPM. So it is safe to ignore the terms for a while.

  12. Hane,
    Secara asasnya, perkataan terakru merujuk kepada keadaan di mana perniagaan BELUM menerima ATAU BELUM membayar sesuatu urusniaga. Seperti contoh yang anda berikan:

    1. gaji terakru – bermaksud gaji belum dibayar
    2. insurans terdahulu – Insuran yang telah dibayar tetapi bagi tempoh akan datang
    3. komisen diterima terakru – Hasil yang sepatutnya diterima tetapi belum diterima secara tunai.
    4. sewa diterima terdahulu – Hasil sewa yang telah diterima wangnya tetapi hasil tersebut adalah untuk tempoh akan datang.

    Sebenarnya, jangan hairan di tempat pengajian selain sekolah, istilah-istilah ini akan kerap dipakai menggantikan contoh ayat di atas:
    1. gaji terakru – Gaji Belum dibayar (Unpaid Salary)
    2. Insurans Terdahulu – Insuran Bayar dahulu/Insuran pra-bayar (prepaid insurance expenditure)
    3. Komisen diterima terakru – Komisen bolehterima (Receivable Commission)
    4. Sewa diterima terdahulu – Sewa terima dahulu (prepaid rental income)

  13. terima kasih..

  14. Assalamualaikum,

    Saya hendak tanya, jika salah seorang pemilik menggunakan cek dari akaun bank peribadi (bukan akaun syarikat) untuk membayar kos pembinaan premis, berapa akaun yang saya perlu buka untuk merekod urus niaga?

  15. Syida, Tak perlu buka akaun baru. Apa yang perlu ialah membuat catatan berkaitan MODAL TAMBAHAN.

    Dt. Premis
    Kt. Modal

  16. sifu2b :
    Syida, Tak perlu buka akaun baru. Apa yang perlu ialah membuat catatan berkaitan MODAL TAMBAHAN.
    Dt. Premis
    Kt. Modal

    Bagaimana dengan syarikat yg menerima bayaran tersebut?

  17. Syida :

    sifu2b :
    Syida, Tak perlu buka akaun baru. Apa yang perlu ialah membuat catatan berkaitan MODAL TAMBAHAN.
    Dt. Premis
    Kt. Modal

    Bagaimana dengan syarikat yg menerima bayaran tersebut?

    Buat catatan perakaunan seperti juga menerima WANG dari penghutang. Selalunya kerja pembinaan premis ini dilakukan oleh firma pembinaan, maka bayaran oleh pekedai kepada firma ini adalah HASIL.

    Debit Akaun bank
    Kredit Penghutang (dalam hal ini syarikat awak).

  18. Saya rasa saya dah faham macam mana nak tulis. Terima kasih.

  19. apakah maksud aset,liability & hasil

  20. as’ slm sifu…

    gaji terakru msk dlm akaun apa yea?

    terima kaseh…

  21. Deborah :
    Salam, Soalan-soalan saya:
    1.Adakah pembelian ubat-ubatan untuk klinik dikelaskan sebagai belian?
    2.Rak simpanan buku dikelaskan sebagai lengkapan atau perabot atau alatan pejabat untuk kedai kedai buku?
    3.Adakah kelengkapan sama dengan lengkapan? Beri contoh.
    Terima kasih

  22. 1. ya
    2.alatan pejabat
    3.ya sama. papan kenyataan

  23. Salam
    Saya nak tanya apa maksud:
    Angkutan keluar?
    Angkutan masuk?
    Komisen diterima?
    Komisen diberi?
    Invois diterima?
    Invois diberi?
    Pulangan masuk?
    Pulangan keluar?
    Pulangan belian?
    Pulangan jualan?
    Nota kredit?
    Van serahan?
    Duti atas belian?
    Overdraf bank?
    Pinjaman bercagar?
    Belanja terakru?
    Diskaun diterima?
    Diskaun diberi?

  24. kanchiakwakangleyy

    Aset separuh tetap hanya ada dlm islamic finance 🙂

  25. kanchiakwakangleyy

    Sifu , susah gila nak buat imbangan duga . saya tak tahu nk letak Kt or Dt :/

  26. Sifu,kalau kelengkapan kedai kena masuk dalam akaun mana?

  27. Assalamualaikum..
    soalan saya:
    1.apa perbezaan belanja dengan belian?
    2.untuk kedai jahit,iron tu masuk ketegori apa?belian atau belanja?

    harap dapat tolong saya.confuse la..huhu 😥

  28. macam mana nak kira ekuiti pemilik?

  29. apakah perbezaan antara angkutan masuk dan angkutan keluar?

  30. kesian kat sifu. kalu blh jgn la anda tanya soalan yg boleh di cari di dalam buku. adalah lebih baik cari dalam buku sebab sama je seperti anda baca di laman web ni. angkutan masuk adalah angkutan yg dikenakan atas belian, angkutan keluar adalah yg dikenakan atas jualan. kedua2nya adalah belanja.

  31. Mawardah April 14, 2012 at 9:46 am
    Salam
    Saya nak tanya apa maksud dan dimana akaun induknya…cth alat tulis di bhagian aset bukan semasa..
    Angkutan keluar?
    Angkutan masuk?
    Komisen diterima?
    Komisen diberi?
    Invois diterima?
    Invois diberi?
    Pulangan masuk?
    Pulangan keluar?
    Pulangan belian?
    Pulangan jualan?
    Nota kredit?
    Van serahan?
    Duti atas belian?
    Overdraf bank?
    Pinjaman bercagar?
    Belanja terakru?
    Diskaun diterima?
    Diskaun diberi?
    Saya harap sifu memberikan sya jawapn secepat mgkin…tq

  32. to Patricia dan Mawaddah..
    semua term-term akaun yg anda berdua tanya boleh rujuk di dalam buku teks prinsip perakaunan tingkatan 4 dan 5..anda berdua bukak helaian belakang buku bahagian glosari..dekat situ semua term dalam akaun berkaitan semua bab form 4 dan form 5 ada dalam tu….utk berjaya dengan cemerlang kita perlu usaha lebih berganda2 dari org lain tanpa hanya mengharap dari orang utk menyelesaikan apa yg kita tidak tahu.

  33. salam, sifu…sy ingin bertanya…macam mana nak tentukan sesuatu invoice tu kredit @ debit

  34. salam sifu, sy masih bingung tentang pembahagian kt dan db , boleh bg tips ?

  35. si penuntut ilmu

    boleh saya tahu komisen diterima patut letak dimana dalam a/p dan aur atau k3?

  36. Ikut sukatan terkini. Sejak 2010. Di AUR.

  37. Angkutan masuk (menggunakan kenderaan sendiri) boleh dikira aset? Atau ekuiti pemilik?

  38. Kedua2 bukan. Angkutan masuk adalah belanja.

  39. sifu,
    contoh barang aset semasa , aset bukan semasa , liabiliti semasa , liabiliti bukan semasa dan ekuiti pemilik apa yea ?

  40. Maaf. Dalam buku teks terang terang dah ada. Mohon rujuk buku teks, semoga berkat pencarian ilmu.

  41. alatan dan perabot adalah sama?

  42. sifu saya ingin bertanya
    insurans atas belian dan insurans terdahulu erti kata yang sama ke ?

  43. Pinjaman bercagaran kalau nak rekod dalam imbangan duga, kredit atau debit?

  44. Aliran ianya liabiliti bukan semasa. Agak2?

  45. sifu,
    hutang lapuk dan hutang lapuk terpulih akaun kontra. debit?

  46. HLTP Bukan akaun kontra.

  47. Angkutan atas belian itu ape ye?

  48. Kalau upah atas belian,faedah atas simpanan tetap kredit atau debit?????ni bab imbangan duga

  49. Hi..Sifu…soalan saya:apakah perbezaan belanja dengan belian dan bilakah nak guna?contohnya seperti upah dan upah atas belian.Ini bab imbangan duga juga(yang terdapat dalam penyata pendapatan)

  50. Saya nak tanye sifu,
    Bagaimana nsk cari belanja belian, modal akhir,kos barang yang hendak dijual (ape maksud nye tu saya x faham adekah sama dengan kos jualan)

  51. sifu,aku nak tanya
    pemilik membawa masuk wang peribadi RM12000 sebagai modal tambahan. apakah debit dan kredit dalam urusniaga di atas?

  52. Sifu saya nak tanya ,
    Apakah perbezaan akaun promosi dan ambilan, saya minta pencerahan sifu?

  53. duti import tu ape sifu? contoh ayat?

  54. Cnth soalan….. belian 1set sofa untuk kelengkapan kedai secara tunai daripada kedai perabot aminbernilai RM 700
    ……..kalau dlm konsep lejar nk kena bukak akaun aper….

  55. sifu,
    saya nak tanya angkutan jualan dengan angkutan keluar ni same ke?

  56. Lengkapan pada nilai buku rm1200 dijual dengan harga rm 750. Cek diterima. Apakah maksudnya ?

  57. assalamualaikum…akaun pinjaman masuk dlm ketegori apa?kredit ke debit? sebab nk buat k3

  58. Cg sy nk Tanya soalan ini
    # penghutang tlh membyr cek rm3300 Dan diskaun tunai RM 120 diberi
    Apa Akaun terlibat ye?nilai dia?

  59. Sifu,Angkutan keluan is debit or kredit?thanks(•ө•)♡

  60. untuk syarikat pemilik tunggal .. ansuran pembelian rumah boleh masuk dalam akaun syarikat ? apa nama akaun tersebut?

  61. Pertama sekali. Pemilik Tunggal TIDAK akan memiliki syarikat. Pemilik tunggal akan memiliki perniagaan. Rumah peribadi tidak termasuk aset perniagaan. Kalaupun wang perniagaan digunakan untuk membayar ansuran rumah (pemilik), maka gunakan Akaun AMbilan untuk mencatat urusniaga itu.

  62. Assalamualaikum sifu angkutan keluar dan pulangan belian dalam imbangan duga belah debit atau kredit?

  63. Kalau item angkutan keluar nak letak mama?

  64. With, duti import dengan duti atas belian tu sama ke?

  65. Tumpang tanya, duti import dalam penyata pendapatan bawah belian bersih,belanja atau hasil ?

  66. Apakah maksud angkutan masuk dan angkutan keluar??

  67. Bahagian folio kat jurnal nk tulis apa eh?

  68. Adakah perabot termasuk dalam golongan lengkapan & kelengkapan???

  69. Awak student SPM?
    Merujuk kepada panduan jelas mahupun tidak jelas dalam buku teks, perabot akan dibuka akaun khas yang tersendiri yang dipanggil Akaun Perabot.
    Lekapan dan Lengkapan (Fixtures and Fittings) digunakan untuk selain dari perabot.

    Tetapi jika anda adalah pelajar peringkat tinggi, atau pernah membaca bahan ilmiah lebih tinggi dari SPM, maka jawapan sifu boleh juga berbeza.

    Tetapi cukuplah seperti yang saya nyatakan di atas.

  70. 1.Van serahan dalam kategori apa??
    2. Apa maksud van serahan??

  71. Assalam, nak tnye ape beza duti import dgn duti atas belian?

  72. Nurul nadia syafiqa

    apskah perbezaan antara `lekapan dan lengkapan´ dengan `kelengkapan´

  73. Nurul nadia syafiqa

    assalammualaikum saya nadia saya ingin tanya Apakah perbezaan antara lekapan dan lengkapan dengan kelengkapan

  74. Apakah perbezaan antara lekapan dan lengkapan dengan kelengkapan?

  75. Sifu nak tanya apa beza inventori dgn kelengkapan?

  76. Apakah maksud liabiliti

  77. Siti Norsyamira

    Sifu,
    Apakah perbezaan antara ‘lekapan dan lengkapan’ dengan ‘kelengkapan’?

  78. Siti Norsyamira

    Apakah maksud overdaraf bank?

  79. bagaimana cara untuk membuat komponen dalam akaun perdagangan ?

  80. Boleh tak terangkan maksud belian dan ekuiti pemilk dengan ringkas😄

  81. Asas komponen Ak Pdgn:
    1. Jualan Bersih
    2. Kos Jualan
    3. Untung Kasar

    Jika awak mahir gunakan peta i-think, cuba gunakan peta Dakap (yang ada { tu).

    2- KJualan dipecah lagi kepada 4 bhgn: Stok Awal + Belian Bersih (+ Kos/Belanja Belian) – Stok Akhir

    Yang selalunya pelajar tak nak ingat ialah komponen Kos Jualan, padahal ia adalah hafalan semata.

    Cuba ya.

  82. Siti Norsyamira,
    Sifu lebih suka jika murid menambah ilmu dengan meluas.

    Sila google perkataan ini:
    “Fixtures and Fittings” dan baca definisi yang dinyatakan di blog-blog perakaunan profesional. Surprise…

  83. sifu ,
    ini berkenaan tentang klasifikasi akaun dan persamaan akaun .
    cth soalan ; (apa yg patut dilakukan)
    1) Akaun belum terima telah membayar cek RM3300 dan diskaun RM120 diberi .
    2) Leena telah mendapat pinjaman RM5000 daripada syarikat kewangan . Dia telah membeli sebuah komputer dengan harga RM4200 dan baki dibankkan .

    -harap balas-

  84. Sifu,
    Apa beza akun komisen dengan akaun komisen diterima

  85. Sifu, pinjaman bercagar diklasifikasikan sebagai LS ke LBS?

  86. Apa itu angkutan jualan? Adakah sama dgn angkutan keluar?

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: