T4-Bhg Pengenalan

Apa itu Debit dan apa itu Kredit?

Debit dan kredit hanyalah sekadar perkataan digunakan yang merujuk kepada bahagian kiri dan kanan sesebuah akaun, tidak ada maksud khusus mengenainya.

Tetapi dari segi teknikal, DEBIT selalunya digunakan dalam arahan mencatat urusniaga. Contohnya, debitkan Akaun Bank, yang maksudnya sila catat di sebelah kiri Akaun Bank dengan urus niaga yang berkaitan. Begitu juga sebaliknya. Apabila pelajar dikehendaki mengkreditkan Akaun Jualan untuk catatan jualan tunai, ia sebenarnya merujuk kepada tingkah laku menulis catatan urusniaga ke sebelah kanan Akaun Jualan. Oh ya, Akaun-akaun di dalam perakaunan/simpan kira dilihat seperti berbentuk ‘T’. Sebelah kiri ‘T’ ialah debit, sebelah kanan ‘T’ ialah kredit.

10 responses

  1. Cikgu, boleh tak saya nak alamat emel cikgu?
    Sebab saya boleh tanya cikgu soalan dengan selalu…

  2. Koh,
    sifu jarang check emel. Bukankah lagi elok bertanya terus di sini?

  3. assalamualaikum,sifu,sifu syg yg bernama di atas ingin belajar lagi,dan ingin masuk lagi form 3,dan form 4 dan seterus nya form,5,apa komen sifu.

  4. salam sifu..sy hbs pmr…sy nak ambil sains akaun thn dpan…sy mnat kira2..blh sifu jlaskan dkat sy klbiha bdang akaun?

  5. salam sifu…bleh x ajar sy sedikit2 ttg kunci kira-kira.

  6. assalamualaikum,sifu apakah bezanya lejar dengan jurnal?

  7. Jurnal tu utk catatan harian urus niaga manakala lejar adalah koleksi akaun perniagaan. Definisi spesifik boleh didapati dalam buku teks.

  8. assalamualaikum, thun depan sy akn mengambil SPM . sy agak risaau, sbb sy krang faham semasa cg mengajar dan markah exam sekadar boleh sajaa . so apa pndapat sifu ?

  9. CG, boleh bagi soalan latihan bab 1 yang berkaitan dengan syllabus baru?

  10. koo seng kian

    cikgu, dalam kitaran perakaunan, peringkat ketujuh masih catatan penutupan atau Penyata kewangan?TQ

Tinggalkan komen