T5-Bhg9 – Pengenalan kepada Perakaunan Kos

Sebarang soalan berkaitan Pengenalan kepada Perakaunan Kos hendaklah ditaip di bahagian ini. Sifu akan lakukan apa yang termampu untuk menjawab soalan-soalan yang diajukan.

Tetapi sila baca dahulu soalan dan respons sifu sebelum menyoal, kerana kemungkinan besar soalan anda telah pun dijawab oleh sifu atau guru lain.

9 responses

  1. bolehkah saya merekod bayaran royalti dalam kos overhed?Cikgu tuisyen saya beritahu bahawa boleh rekod dalam kos langsung dan kos overhed.Oleh itu,ada apa bukti bahawa bayaran tersebut mesti rekod dalam mana-mana tempat?

  2. Matt,
    Royalti…. bergantung kepada tujuan royalti dibayar.

    Umumnya ia dicatat dlm bahagian Kos Overhed BELANJA LANGSUNG, untuk bayaran royalti seperti royalti penggunaan teknologi untuk pengeluaran atau hak pengeluaran barang.

  3. apakan definasi perakaunan kos n perakaunan kewangan serta perbezaan antara kedua2nya..mksih

  4. apakah kelemahan dan kelebihan perakaunan kos?

  5. sy tak faham ape maksud kaedah marginal dan serapan..??
    bolehkah sifu tolong saya..??
    terima kasih..

  6. boleh berikan comel maksud perakaunan kos dan huraian tersebut???dan berikan nota lengkap untuk perakaunan kos kepada comel x??? 🙂

  7. saya masih keliru dgn kOs Overhed n kOs prima…blh kh sifu membantu saya???

  8. penyata pendapatan untuk kos pengeluaran ikut format pp yg mana satu ?

  9. Format utama. Bezanya kecil sahaja. Belian bertukar kepada Kos Pengeluaran. Ini kerana kilang tak beli barang siap spt kedai kedai atau perniagaan lain, sebaliknya MENGELUARKAN BARANG SIAP.

Tinggalkan komen