TIPS & TRICK KECEMERLANGAN PRINSIP PERAKAUNAN SPM 2008

Lanjutan dari tahun 2007, di sini sifu membuka ruangan baru khas untuk SPM 2008.
Anggap saja, post ini adalah TIPS DAN TRICK’ EDISI KE-2.

Seperti juga tahun lepas, jika ada sesiapa nak menyumbang tips cemerlang atau sebagainya bolehlah menggunakan ‘post’ ini. Pertanyaan juga boleh diajukan kepada sifu dan akan dijawab jika bersesuaian. Pengunjung lain juga boleh membantu sifu menjawab sebarang pertanyaan yang ditimbulkan di ruangan ini, cuma pastikan ia juga relevan.

SELAMAT DATANG KE TAHUN 2008.

Link tahun 2007: 

Jika anda masih ingin membaca dan mengambil tahu isi kandungan perbincangan sifu dengan pengunjung/pelajar bagi tahun 2007 yang lepas, anda digalakkan membaca pos lama itu di sini di mana terdapat 364 komen, soal jawab antara sifu dan pelajar-pelajar yang mengunjungi blog ini. Seperti anda sedia maklum, post tahun lepas itu kini secara rasminya  ditutup dan dihalang dari komen lanjutan. Semua komen baru bolehlah dihantar dan ditaip di ruangan ini.

25 responses

  1. “If you don’t know about something, ask your trustworthy friend. If he/she too don’t know the answers of your question, then it is time that both of you seeking an assistant from someone else like your teacher.”
    ……………A note from Sifu2b.

  2. salam..
    sifu ingat kat saya lagi..saya keyrunne..skrang saya ada keyakinan utk menempuh yang akan datang…
    saya boleh lah buat sikit2..p ada la problem sikit..tapi saya akan cuba lebih…nak tanya kit..ada tak kata2 yang boleh utk saya lebih yakin dalam subjek ini..

  3. Keyrunne, kata-kata perangsang maksud kamu? Atau nasihat?

  4. Selamat tahun baru utk Sifu. Semoga tahun 2008 usaha murni ini diteruskan dengan jayanya

  5. Selamat tahun baru. Insyaallah kita teruskan bersama.

  6. Assalamualaikum Sifu2b,

    Saya memang mempunyai masalah untuk memahami prinsip perakaunan kewangan. Untuk pengetahuan sifu2b saya adalah pelajar jarakjauh. Saya tidak mempunyai basic dalam akaun sebab dulu ambil aliran sains. Apabila belajar secara jarakjauh semuanya adalah kendiri. Kelas sidang video ada sebulan sekali sahaja, lecturer pula jauh. Masalah saya sekarang, saya telah baca modul yang diberi tapi apabila mencuba buat soalan saya got stuck. Saya tak tahu bila nak mula. Boleh tak sifu2b tunjukkan ajar step by step untuk faham akaun ni dari catatan jurnal, kunci kira-kira, imbangan duga, penyata pendapatan, susut nilai, susut nilai terkumpul, all these thing made me so confuse kerana saya hanya tinggal 3 bulan saja lagi untuk memantap dan memahirkan diri sebelum exam April nanti. Saya sudahi dengan ribuan terima kasih.

  7. Julainah, your request is too big for me, guru hina-dina ini. Julainah bukanlah pelajar SPM kan. Beginilah, lebih baik jika Julainah kongsi dulu soalan modul yang dimaksudkan, barulah saya guru kecil ini boleh memulakan perbincangan. Jika perlu scan soalan, scan dlm format JPG dan emel kpd saya terlebih dhlu. Saya tengok jika saya boleh tolong.

  8. disekolah saya tidak dapat memahami guru saya apabila beliau sdang mngjar,ini krana tempat yg saya ddk di dalam kelas ialah plg belakang…mcm mne saya nak atasi masalah ini??????

  9. Sifu2b,

    Thank you for your reply…awat lah cakap hina-dina ni. Semua orang sama jer… InsyaAllah saya akan email kan soalan tu kat cikgu yea. Anyway, thank you and good night. Sifu, nak tanya satu lagi ni…disebabkan saya tak ada apa-apa basic account so saya baca buku level spm dan stpm on perakaunan. Adakah ianya sama seperti dalam silibus perakuanan (tahun 1) di universiti? Bolehkan saya bergantung dengan buku-buku tersebut atau adakah ia berlainan. Saya tanya sebab sifu2b ada pengalaman dalam soal ini. So, sensei…thank you for this blog..it helps a lot.

  10. Assalamualaikum.

    rain from jb.

    Saya baru sahaja berpindah ke sekolah yang baru..
    jadi saya mempunyai teman,guru,kelas,mata pelajaran dan MASALAH yang baru.
    saya akan menghadapi pepereksaan spm pada tahun 2008.
    jadi bagai mana saya ingin menyelesaikan masalah ini?
    sedangkan saya tidak pernah mempelajari mata pelajaran prinsip akaun.
    adakan saya harus lupakan saja untuk menjawab kertas PA pada spm nanti??

  11. Rain, pendaftaran SPM belum bermulakan? Jika benar Rain tidak ingin mengambil PAK, lebih baik rain berterus terang tetapi sopan dgn guru mengajar sekolah baru spy dia mengetahui mslh awk. Selalunya, spt sifu di sklh, jika pelajar tiada asas T4 di sekolah terdahulu, kami selaku guru akan benarkan pelajar tsbt tidak mendaftarkan subjek Akaun sbg subjek SPM.

    Tetapi jika Rain teringin mempelajarinya, why not, it’s not that difficult. Dgn kebolehan sedia ada Rain serta semangat baru yang mgkn sedang terbentuk, anda blh mempelajari sendiri apa-apa kemahiran yang tertinggal sebelum ini.

  12. Julainah, maybe kalau buku SPM, 60% ada merangkumi kursus perakaunan asas dlm Sem 1. subjek STPM pula ada 80-90% merangkumi kursus perakaunan asas dan perakaunan pertengahan dlm ijazah perakaunan. Tapi itu pandangan sayalah.

    Buku lain, saya cadangkan awak baca buku Accounting dan Accounting Principles tulisan mana-mana penulis profesional termasuklah Hongren, et.al. Saya pernah beli dan gunakan buku itu semasa ikuti program bacelor perakaunan. Tapi tak tau dimana nak cari skrg ni.

    Kalau tak pun, utk persediaan Tahun 1, buku Frank Wood boleh membantu.

  13. Asmira, tiada pilihan melainkan mohon dipindah ke meja hadapan. Asmira terpaksalah berbincang dgn guru kelas. Katakan masalah sebenar. Selain itu, selalulah berjumpa guru selepas sesi persekolahan, tunjukkan minat anda terhadap pengajarannya dan tanya soalan-soalan berkaitan sesi tadi spy apa yang tidak difahami dapat diperjelaskan hari itu juga. Sifu sendiri selalu galakkan pelajar berbuat demikian. Malah akan menunggu mrk atau sesiapa saja yang buat ‘appointment’ ad-hoc. Selalunya pelajar akan kata sejurus sebelum saya keluar kelas slps mengajar, “Cikgu saya ada beberapa persoalan, bleh saya jumpa cikgu selepas pukul 1:00″. Jika sifu tiada mesyuarat atau kelas lain, sifu akan setuju dan tunggu mrk.

    Begitulah asmira, 2 pendekatan yang blh asmira ambil demi kebajikan asmira sendiri.

  14. Sifu2b,

    Thank you for your reply dan insyaAllah saya akan cuba mempelajari dan mendalami bidang account. Ianya suatu subject yang menarik tapi susah sikit dan takes time nak mendalaminya. Thanks for the suggestion of the books but then sometimes terminologi in English tu susah nak ditranslate ke BM. Anyway, i’ll try. Sekali lagi tq sifu. Have a nice weekend.

  15. ok sifu2b.. yg ni segmen yg betul kan… hmmm… bukan bgitu.. tapi vin ingat plajar yg ambil lebih byk A mempunyai peluang yg lbih cerah utk masuk U or study overseas…. begitu ke? vin x brapa pasti… sbb i plan nak study overseas… buat masa ni vin ambil eko, add maths, n akaun… vin juga nk tahu ttg ACCA & LCCI dgn lebih jlas lagi…. Link yg sifu2b bagi tu dah expire…
    bantuan sifu2b sgt dihargai…

  16. Vin, kenyataan itu ada betul ada juga salah. Jika strategi dapatkan markah purata keseluruhan terbaik, maka semua pelajar mesti ambil 12 subjek. Sebab sistem meritokrasi. Tapi sebenarnya ramai orang tersalah anggap. Meritokrasi bergantung kpd peratus, yang diukur dari kiraan purata gred berbanding semua subjek diambil.

    Vin pandai kira purata kan?

    Katakan pelajar 1 ambil 11 subjek. Berikut adalah gred diperoleh, 1A, 1A, 1A, 1A, 1A, 1A, 1A, 1A, 1A, 1A,1A. Katakan gred 1A diberi mata 10. Maka pelajar akan dapat jumlah mata 11 x 10 = 110. Nilai Purata Pelajar itu ialah 110/11 = 10.

    Katakan pelajar 2 ambil 9 subjek. Berikut adalah gred diperoleh, 1A,1A,1A,1A,1A,1A,1A,1A,1A. Katakan juga gred 1A diberi mata 10. Maka pelajar 2 akan dapat jumlah mata 9 x 10 = 90. Nilai purata pelajar 2 ialah 90/9 = 10.

    Nampak tak dari segi purata merit, pelajar 1 dan pelajar 1 sama cemerlang. Tapi pelajar 1 menang kerana lebih subjek! Tapi tunggu dulu sebelum buat kesimpulan:

    Pelajar 1 dan pelajar 2 akan ambil subjek serupa:
    PELAJAR 1 = BM, BI, SEJ, MAT, SNS, PI/PM, PAK, EKA, MTT, RC, ICT
    PELAJAR 2 = BM, BI, SEJ, MAT, SNS, PI/PM, PAK, EKA, MTT

    Ini jawapan kontroversi cg; sebenarnya pelajar 1 dan pelajar 2 sama kualiti, kerana kedua-duanya mengambil subjek terpenting ke ijazah perakaunan, iaitu MTT, PAK, dan EKA. Mata pelajaran RC dan ICT walaupun 1A tidak semestinya menggambarkan pelajar 1 lebih baik dari pelajar 2. Tambahan lagi tidak semua sekolah dapat menyediakan peluang sama rata. So panel penilai hanya akan mengukur subjek terpenting bagi setiap program. Sudah tentu ICT dan RC akan dipilih jika pelajar 1 memilih program berkaitan komputer spt multimedia, sains komputer dsb.

    Apa yang mgkn jadi pengganggu ialah jika pelajar 1 ambil EKA manakala Pelajar 2 ambil PERD (perdagangan). Maka Pelajar 1 lebih menang dari pelajar 2 krn telah ditentukan EKA lebih baik dari PERD terutam dari segi penguasaan teori, pengiraan dan konesp. EKA susah dipelajari tapi subjek ini subjek kuat berbanding PERD kerana ia lebih kpd konsep sahaja.

    So Vin, nak tambah boleh, ta nak tambah boleh. Yang terpenting ialah gabungan subjek elektif bukannya hanya bilangan subjek elektif.

  17. sifu2b, saya mmg tak tahu bagaimana nak mengucapkan terima kasih kpd sifu2b…. vin tak sangka vin akn dpt jawapan dan respons yg sebegini lengkap… masa yg sifu2b ambil utk memberi penjelasan tadi sgt hargai oleh kami pelajar semua… vin hope that 1 day, i can meet sifu2b…. susah nk jumpa org mulia sprti sifu2b…. once again, thank you really so much for your sincere kindness! skg ni vin cuma nak tahu ttg ACCA & LCCI exam in full detail…. boleh sifu2b bantu sekali lagi?

  18. Vin, sori yang bab ini sifu tak ada boleh bantu banyak.
    Tapi Vin tentu boleh ‘google’ lebih lanjut tentang ACCA Malaysia di http://malaysia.accaglobal.com/ atau LCCI Malaysia di http://www.lcciasia.com/

    Tapi umumnya, sifu tau perkara beberapa perkara ttg LCCI:
    LCCI Exam ada beberapa peringkat atau level. Majoriti akan ambil Level 1 dan 2 terlebih dahulu. Ianya menguji kemahiran simpankira (book keeping). Lepas tu baru ambil level yang lebih tinggi. Calon SPM yang cemerlang masa semua ujian/peperiksaan/percubaan SPM di sekolah tahun 2008/9 akan ditawarkan mengambil exam LCCI atau ACCA oleh KPM/LCCi@ACCA. Setahu sifu ia merangkumi level 1 dan level 2.
    Cuba baca maklumat LCCI ini, http://www.lccieb.com/Web/lccieb/docs/EDI%20Accreditation%20and%20Recognition%20v6.pdf

    Apa itu CAT? http://www.ool.co.uk/Accounting/AccountingTechnicianOverview.htm

    Oh, sifu terjumpa jawapan ini, http://answers.yahoo.com/question/index?qid=20071115204754AAYOf5V tentang LCCI vs ACCA. Baca okay.

    Itu aja yang sifu boleh tolong buat kali ini.

  19. okay sifu2b…. thank u so much for d help…. i’ll check dis blog frequently….. hav a nice weekend….

  20. salam..
    sifu, taun syer akan duduki exam spm,
    so, boleh x syer nk mintak soalan ttg akaun perkongsian?..
    boleh sifu terangkan ttg akaun perkogsian??

  21. Nadia,
    Tentang soalan-soalan Akaun Perkongsian nantilah sifu cuba ya. Sifu sibuk menyemak kertas jawapan pelajar bagi ujian 1 sekarang.

  22. baek sifu..
    neway, kalu sifu free sifu tlg ajarkan
    a.prkongsian yer..
    thnx..jasamu dihargai sifu..

  23. Saya tak faham macam mana nak buat dokumen (buku tunai)

  24. kavina,
    Problem sebenar apa dia? kenyataan awak terlalu umum. jelaskan bahagian mana yang lemah tu.

  25. A’kum sifu,sye nak exam lagi beberapa hari je ag 9 hbln nnti,so sye nak mnta nsht dan tips camne nak jwb paper tu nanti dri sifu coz sye nie pljr yg agk lmh dlm akaun,saye x nak gagal akaun…tolong saye…I’m desperate right now..

Tinggalkan Jawapan

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 146 other followers

